Spring naar de hoofdinhoud

Blog

Partij N.O.S. Buizen

Partij N.O.S. Buizen

Partij N.O.S. BuizenIngekocht  Partij N.O.S. Buizen

Het was weer helemaal mis… Ik mezelf niet ingehouden… Sorry! 😳

Een Partij N.O.S. Buizen

Nee, nee geen stalen buizen van de NOS, maar een partij New Old Stock vacuüm Buizen (nieuwe buizen uit oude voorraad).
Een Partij N.O.S. Buizen dus.

Partij N.O.S. Buizen van 450 stuks

Deze partij N.O.S. Buizen van ongeveer 450 stuk! werden mij enige tijd geleden aangeboden en ik moest er even over nadenken over de verhouding tussen courant/ incourant en de bruikbaarheid versus prijs, maar uiteindelijk wel de partij overgenomen.

Buizen in originele doosjes

Al eerder heb melding gemaakt van een partijtje EF86 Buizen, en de 6C10 buis. Deze partij past ook in dat rijtje.
Wat voor mij de doorslag gaf waren dat deze Partij N.O.S. Buizen op een enkeling na, in de Originele doosjes zitten. Daarbij veel types Philips, Valvo, Telefunken, National en RFT.
Allemaal grote namen op het gebied van buizen en de meeste bedoeld voor de Europese radio en T.V. markt, maar ook een aantal die zeer hoogwaardige audio apparatuur gebruikt worden.
Partij N.O.S. Buizen

Rest nog een inventarisatie en heel veel foto’s te maken, prijs uitzoeken en op de site zetten. Een mega klus dus…
Maar om een klein tipje van de sluier op te lichten…

EF86 Telefunken
ECC84
EH90
ECL 81/82/83 
PCL200
E208F
PL34
EC88
ECH83  en de ECH84
Maar ook de veel gezochte maar weinig gevonden ECLL800
en natuurlijk de EM type buisjes

De meeste buisjes zitten in hun Originele doosjes…Deze ga ik niet allemaal openen en testen. Dat is bij deze brede variatie aan types niet mogelijk voor mij.

Niet te vergeten… voor de muzikant heb ik ook plenty buizen op voorraad in de gebruikelijke types en heel misschien binnenkort ook Originele N.O.S. C Winged Svetlana! Dan heb ik het over de EL34, 6L6, KT88 en de 6550! Verwachte levensduur 10 tot meer dan 20 jaar! Dus de echte!! 

Vraag Informatie

Zoek je een speciale buis van Europese origine? Vragen kan je nu al. Gebruik dan dit formuliertje hier onder.

Naam
Naam
Voornaam
Achternaam

Zeg dat je het zag op vintage-audio.nl

Gates Gatesway 80

Gates Gatesway 80

Nee… Niet op de werkbank maar mee werkend aan een restauratie in Engeland van een

Gates Gatesway 80

Een Rotary mixing console uit de jaren 60/70 met een Europese historie.
De Gates Gatesway 80 Monophonic Audio Broadcast console

Gates?

Gates… inderdaad maar ook geleverd onder de merknaam Harris met dezelfde type aanduiding Gatesway 80. De eerste uitvoering (zover mij bekend) van de Gates Gatesway 80 was een console met dezelfde bouwstijl als de afgebeelde maar dan met Vacuüm elektronen buizen.
(Als je er eentje voor een schappelijk prijsje te koop hebt of weet… laat het me weten… hoeft niet te werken, als hij maar enigszins toonbaar is)

De historie van deze Gates Gatesway 80 console

Enige tijd geleden las ik een artikel van Dhr. Hans Knot. Een historicus op het gebied van Radio in Nederland/ Europa. Wat de beste man niet weet is de moeite van het weten niet waard. Wat een kennis…prachtig om dit soort mensen hun verhaal te laten vertellen … of in het geval van Hans… de verhalen!

In het artikel werd vermelding gedaan van Radio Laser 558  wat een Engelse Radio zendschip was die in de Noordzee voor anker lag.  De historie van Laser 558 vind je hier 

De LV18

Om een lang verhaal kort te maken: Nadat Laser 558 als gevolg van de “Euroseige  campaigne” van de Britse handhaving, de uitzending had gestaakt en de haven van Harwich was binnengelopen, is via omwegen een deel van de apparatuur die ooit op het oude zendschip van Laser 558, is bewaard gebleven en nu aan boord gebracht van Light Vessel 18 weer in gebruik genomen.
De LV 18 ligt ook in de haven van Harwich.  Het verhaal van de LV18 vind je hier

De MV Communicator, na reparaties, is toch weer op zee terecht gekomen en op een gegeven moment een Nederlandse tintje gekregen door een bases te bieden voor diverse Nederlandse officiële Zend gemachtigden te weten:
Holland FM (October 1994),
Hitradio Holland FM (October 1994-Maart 1995),
Hitradio 1224 (Maart-September 1995),
Hitradio Veronica (October 1995-January 1998),
Q Radio (January 1998-July 1999),
Q-The Beat (September 1999-July 2002)
The Super Station (2004)  

He? hoe zit dat dan?

Nu moet ik er bij vertellen dat op dit moment, uitzenden vanaf schepen in of in de nabijheid van de Noordzee weer mogelijk wordt, gezien dat de middengolf steeds minder interessant wordt voor de regulier radio verkeer door digitalisering en hoogwaardige satelliet verbindingen.
M.a.w. nu heel langzaam wordt gebruik van de middengolf via licenties geregeld.

Zover ik nu weet is de LV18 weer zover opgeknapt dat er weer radio gemaakt kan worden. Wellicht zal ze ooit het ruime sop weer kiezen voor de uitzendingen of dat deze als museum ingericht gaat worden… 

Brand! en de Gates Gatesway 80

Auw… dit doet zeer als je dit zo ziet!  Veel roet schade…een drama om schoon te krijgen

In ieder geval Afgelopen voorjaar (April 2024) heeft een of andere idioot de LV18 in brand gestoken.
De Console is aan de laatste draden uit de brand getrokken en nu in de capabele handen van een Restaurateur In Engeland. Ik mag hem Roy noemen.

Roy is voortvarend aan de slag gegaan en heeft met veel kennis van zaken, veel fysieke schade kunnen herstellen.

De eigenaar van het apparaat dat is een zekere Ray Anderson.
Een interview met hem Ray kan je hier lezen.

Zover ik het nu begrepen heb is de bedoeling van Ray om via deze historische console op zijn Station calls uit mee te zenden. (een kort spotje met de naam en vaak ook locatie van de zender)
In zijn rol als restaurateur heeft Roy aangegeven dat hij zal trachten een werkend apparaat te maken maar dat hij in ieder geval een toonbaar museum stuk oplevert.

Huidige Status van deze Gates Gatesway 80

Schoongemaakt, Met de nieuwe knoppen en een tijdelijke VU meter. Wat een werk heeft Roy al geleverd… GE….Weldig!!!

 

Zoals geschreven… op dit moment is de console weer toonbaar, zijn in week 40 van 2024 een aantal “nieuwe” knoppen (channel-dails) binnen gekomen en geïnstalleerd door Roy. 
In theorie zou de console weer kunnen werken maar we missen in ieder geval nog twee onderdelen.

We missen een grote VU meter

Een van de twee missende onderdelen is een grote 5 bij 4 inch VU meter.
Inmiddels wel een gevonden in de USA en voor Idioot hoge verzend kosten naar mijn adres laten sturen
Deze VU Meter heeft m.b.t achtergrond verlichting een kleine aanpassing ondergaan. 
Hier zijn 3 LED buis lampjes achter gezet en aangepast past om een brede variatie aan netspanning veilig aan te kunnen.
Deze “nieuwe” VU Meter is inmiddels bij Roy terecht gekomen en gemonteerd in de Gatesway 80

En we missen de voedings-transformator

Originele transformator Foto1

Originele transformator Foto 2

 

De originele voeding transformator mist helaas ook.
Een originele transformator blijkt gemaakt van “Unobtainium“.

Niet te vinden, te weinig zijn er over gebleven en er zijn liefhebbers die liever drie op voorraad hebben dan dat ze er 1 verkopen.

Om toch deze broadcast console te kunnen laten functioneren moet er dus iets gemaakt worden. 
Hiervoor heb ik wat reken werk m.b.t. de benodigde voltages gedaan (revers enginering) en aan de hand van de uitkomsten contact opgenomen met de
Firma Automatic Electric Europe en een nieuwe transformator laten maken!

De transformator is zeer specifiek en zeker geen standaard “van de plank” trafo.
Een transformator op maat te maken voor deze Gates Gatesway 80 is natuurlijk niet bepaald gratis…. maar goed… een hobby mag geld kosten…

Om de transformator te kunnen gebruiken moet er wel iets meer gedaan worden dan alleen een trafo wikkelen. Zelf zal ik de behuizing, zekeringen connectoren en bekabeling op orde maken. Helaas is het vrijwel niet mogelijk hier de oude bouwmethodiek te gebruiken i.v.m. nieuwerwetse veiligheidseisen.
Niet dat er CE keurmerk aan komt maar het moet wel 100% veilig zijn natuurlijk.

Goed nieuws!

Roy vertelde mij dat er twee verhalen zijn omtrent de console die uit de brand gered is. Het ene verhaal is dat de console wel maar de losse voedingstrafo niet gered is. 
Maar er is ook een verhaal van iemand die zegt dat hij de originele voedings-trafo wel uit de LV18 heeft gered. dat zou erg goed nieuws zijn! Maar niemand weet waar deze is gebleven. Veel onduidelijkheid nog dus.

Ondertussen wil Roy (de restaurateur) wel graag een keer testen hoe de rest van de console er voor staat. Voor dat doel bouw ik dus de voedingstrafo op originele specificatie na.  Deze kan voor de restauratie gebruikt worden en komt daarna hopelijk weer terug zo dat ik in mijn werkplaats ook aan dit soort prachtige materiaal kan werken.

Bouw status

Inmiddels nadert de nieuwe voeding/ transformator  de definitieve status “klaar”, en daar ben ik best een beetje trots op…
Een dikke 7 aderige kabel met originele Jones Chinc connector is vast gemonteerd.

Ook een Engels netsnoer gevonden die nog gemonteerd moet worden.
Zeer binnenkort gaat nog 1 keer de kap er af om deze in een vintage groene kleur te spuiten.

Als laatste komt er op die kap een model sticker die ik heb laten maken.. Volledig in stijl en zonder te ontkennen dat dit een vervangende reproductie is.

Best netjes al zeg ik het zelf 🙂

 

Omdat het historisch gezien beter  is dat er een originele trafo weer bij de console komt zijn er wel lijntjes naar de USA om een originele trafo te krijgen.
Maar zo als altijd is dit een “waiting game” met veel vragen en veel bellen, e-mailen etc., en vaak hoge transport kosten.

 

 

Wordt vervolgd.

Zeg dat je het zag op  Vintage-Audio.nl

 

Sennheiser XSW-d

Sennheiser XSW-d

Op de werkbank een dubbele setsennheiser xsw-d

Sennheiser XSW-d

De mega handige Sennheiser XSW-d Plug op of Plug-in zender en ontvanger voor de kleine podia. Zie link 

Ik heb geen banden met Sennheiser de link is informatief

Ze hebben maar één nadeel… De te krap bemeten accu van 850 ma.

 Het probleem…van deze Sennheiser XSW-d

Je raad het al… De accu is snel leeg.

De oplossing…

Betere nieuwe accu’s plaatsen.

De eigenaar heeft in overleg met mij zelf nieuwe accu’s aangeschaft van 1000 ma.  In dit geval zijn het Vapcells geworden.

Er zijn accu’s verkrijgbaar met een hoger aantal ma maar deze zijn uitstekend.

Het verzoek aan mij is de oude accu’s te verwijderen en de nieuwe te plaatsen.
Natuurlijk wil ik dat wel doen maar ik weet hoe deze dingetjes in elkaar geklikt zijn en dat de lock haakjes in de meeste gevallen niet meer functioneel zijn na openen.

De eigenaar voorgesteld dat hij zelf deze 4 apparaatjes wilde openen, en dus op die wijze kon ik snel aan de slag met de bestaande accu’s.

Je ziet de accu dat is dat lange groene ding…
En er zit een stekkertje…

In Charge

Wat is het geval.. Een accu (en dus geen batterij) is oplaadbaar. Zo ook deze. Echter om een accu te laden heb je een stroombron nodig en iets wat de accu lading in de gaten houd. We noemen dit voor het gemak maar een “Charge controller”.

Waarom? Omdat deze zowel laden als ontladen (dus tijdens gebruik) in de gaten houd.

lang verhaal kort makend…. Aan het zichtbare witte stekkertje (met rood, geel en zwarte draadjes) zit onder het zwarte vlakje een piep klein printje. De Charge controller inderdaad.
Deze moet in zijn geheel overgezet worden naar de nieuwe accu. Dit houd in dat de Wrap om de accu opengesneden en verwijderd moet worden om bij de charge controller en de Plus/min Accu ver binding te kunnen komen.

Operatie Sennheiser XSW-d

Klinkt als een enge operatie maar het engste is oppassen dat je jezelf niet met de messcherpe en uiterst dunne nikkel strip niet in de vingers snijd….want dat gaat diep!

Na loshalen alles netjes overgezet, weer extra geïsoleerd met kaftan tape en aangesloten op de zender of ontvanger module.. aanzetten…. WTF!!!! hij doet het niet..
Controleren… meet de accu wel goed… ja ik zie volts…maar richting de mudule komt er geen spanning uit de charge controller..

Helder moment

Na de koffie kreeg ik een helder moment…. Laten we eerst eens de accu gaan laden via de charge controller. En jawel nog voor ik nummertje 4 van een nieuwe accu had voorzien bleek de nieuwe accu van unit 1 voldoende geladen en werk de module gevoed.

Helaas bleek mijn vermoeden van de slechte lock haakjes correct. Waar de complete behuizing weer dicht wilde klikken hebben we dat zo gelaten.  de anderen hebben we “dicht” een beetje ondersteund met zwart tape.

Maar ze werken weer..

De eigenaar op het hart gedrukt de Sennheisers eerst volledig te laden. Daarna gewoon aanzetten tot dat de hij vanzelf uitgaat.
Dan weer laden voor gebruik.

Deze methode is mogelijk wat verouderd maar voorkomt dat er geheugen opbouw ontstaat. En nu al hoor ik de criticasters roepen “dat is onnodig bij Litium Ion!” .
Ik zeg dan simpel weg…..Doe het zoals je zelf wil… dat doe ik ook en heb goede resultaten.

Ook in dit geval goede resultaten. Volledig functioneel over bijna 5 uur… dat was 2 uur…
Leuke verbetering.

Zeg dat je het zag op www.Vintage-Audio.nl

6C10 buizen weer op voorraad

6C10 buizen weer op voorraad

Ik ben SUPER trots kdat ik de laatste beschikbare (op dit moment) NOS (new Old Stock)  6C10 buizen in Europa heb ik kunnen inkopen.

Geen vervanger, geen namaak,  maar de originele 6C10 buis!.  

 

 

Natuurlijk zijn er vervangende buizen voor deze triple Triode, die hebben een afwijkende klank (minder gain, of milder). En dat wil je in de meeste Fender, Soldano en Ampeg versterkers nou net niet.

Einde productie

De 6C10 productie is gestopt en gezien  de goede kwaliteit en levensverwachting van de originele 6c10 is opnieuw in productie nemen niet rendabel.
Er zijn wel “broertjes” die op die plek van de 6C10 werken maar niet zo als het Origineel.

Dus als ik ze tegenkom en de prijs is goed/ relatief goed dan zal ik zeker een poging doen in te kopen. 
Maar dat geld natuurlijk voor alle Wierd and Wonderfull buizen types…

Helaas zijn de prijzen niet echt “laag” zoals van een standaard JJ 12ax7a.
Maar vergeleken met de Amerikaanse markt en de going prijzen  zit met
Class A Buis zeker niet te hoog.

Dus heb je een mooie Fender Champ, Soldano of een Ampeg, en ben je toe aan een set buizen… Maak dan gerust een afspraak via de contact pagina.

Zeg dat je het zag op Vintage-Audio.nl