Nee… Niet op de werkbank maar mee werkend aan een restauratie in Engeland van een
Gates Gatesway 80
Een Rotary mixing console uit de jaren 60/70 met een Europese historie.
De Gates Gatesway 80 Monophonic Audio Broadcast console
Gates?
Gates… inderdaad maar ook geleverd onder de merknaam Harris met dezelfde type aanduiding Gatesway 80. De eerste uitvoering (zover mij bekend) van de Gates Gatesway 80 was een console met dezelfde bouwstijl als de afgebeelde maar dan met Vacuüm elektronen buizen.
(Als je er eentje voor een schappelijk prijsje te koop hebt of weet… laat het me weten… hoeft niet te werken, als hij maar enigszins toonbaar is)
De historie van deze Gates Gatesway 80 console
Enige tijd geleden las ik een artikel van Dhr. Hans Knot. Een historicus op het gebied van Radio in Nederland/ Europa. Wat de beste man niet weet is de moeite van het weten niet waard. Wat een kennis…prachtig om dit soort mensen hun verhaal te laten vertellen … of in het geval van Hans… de verhalen!
In het artikel werd vermelding gedaan van Radio Laser 558 wat een Engelse Radio zendschip was die in de Noordzee voor anker lag. De historie van Laser 558 vind je hier
De LV18
Om een lang verhaal kort te maken: Nadat Laser 558 als gevolg van de “Euroseige campaigne” van de Britse handhaving, de uitzending had gestaakt en de haven van Harwich was binnengelopen, is via omwegen een deel van de apparatuur die ooit op het oude zendschip van Laser 558, is bewaard gebleven en nu aan boord gebracht van Light Vessel 18 weer in gebruik genomen.
De LV 18 ligt ook in de haven van Harwich. Het verhaal van de LV18 vind je hier
De MV Communicator, na reparaties, is toch weer op zee terecht gekomen en op een gegeven moment een Nederlandse tintje gekregen door een bases te bieden voor diverse Nederlandse officiële Zend gemachtigden te weten:
Holland FM (October 1994),
Hitradio Holland FM (October 1994-Maart 1995),
Hitradio 1224 (Maart-September 1995),
Hitradio Veronica (October 1995-January 1998),
Q Radio (January 1998-July 1999),
Q-The Beat (September 1999-July 2002)
The Super Station (2004)
He? hoe zit dat dan?
Nu moet ik er bij vertellen dat op dit moment, uitzenden vanaf schepen in of in de nabijheid van de Noordzee weer mogelijk wordt, gezien dat de middengolf steeds minder interessant wordt voor de regulier radio verkeer door digitalisering en hoogwaardige satelliet verbindingen.
M.a.w. nu heel langzaam wordt gebruik van de middengolf via licenties geregeld.
Zover ik nu weet is de LV18 weer zover opgeknapt dat er weer radio gemaakt kan worden. Wellicht zal ze ooit het ruime sop weer kiezen voor de uitzendingen of dat deze als museum ingericht gaat worden…
Brand! en de Gates Gatesway 80
In ieder geval Afgelopen voorjaar (April 2024) heeft een of andere idioot de LV18 in brand gestoken.
De Console is aan de laatste draden uit de brand getrokken en nu in de capabele handen van een Restaurateur In Engeland. Ik mag hem Roy noemen.
Roy is voortvarend aan de slag gegaan en heeft met veel kennis van zaken, veel fysieke schade kunnen herstellen.
De eigenaar van het apparaat dat is een zekere Ray Anderson.
Een interview met hem Ray kan je hier lezen.
Zover ik het nu begrepen heb is de bedoeling van Ray om via deze historische console op zijn Station calls uit mee te zenden. (een kort spotje met de naam en vaak ook locatie van de zender)
In zijn rol als restaurateur heeft Roy aangegeven dat hij zal trachten een werkend apparaat te maken maar dat hij in ieder geval een toonbaar museum stuk oplevert.
Huidige Status van deze Gates Gatesway 80
Zoals geschreven… op dit moment is de console weer toonbaar, zijn in week 40 van 2024 een aantal “nieuwe” knoppen (channel-dails) binnen gekomen en geïnstalleerd door Roy.
In theorie zou de console weer kunnen werken maar we missen in ieder geval nog twee onderdelen.
We missen een grote VU meter
Een van de twee missende onderdelen is een grote 5 bij 4 inch VU meter.
Inmiddels wel een gevonden in de USA en voor Idioot hoge verzend kosten naar mijn adres laten sturen
Deze VU Meter heeft m.b.t achtergrond verlichting een kleine aanpassing ondergaan.
Hier zijn 3 LED buis lampjes achter gezet en aangepast past om een brede variatie aan netspanning veilig aan te kunnen.
Deze “nieuwe” VU Meter is inmiddels bij Roy terecht gekomen en gemonteerd in de Gatesway 80
En we missen de voedings-transformator
De originele voeding transformator mist helaas ook.
Een originele transformator blijkt gemaakt van “Unobtainium“.
Niet te vinden, te weinig zijn er over gebleven en er zijn liefhebbers die liever drie op voorraad hebben dan dat ze er 1 verkopen.
Om toch deze broadcast console te kunnen laten functioneren moet er dus iets gemaakt worden.
Hiervoor heb ik wat reken werk m.b.t. de benodigde voltages gedaan (revers enginering) en aan de hand van de uitkomsten contact opgenomen met de
Firma Automatic Electric Europe en een nieuwe transformator laten maken!
De transformator is zeer specifiek en zeker geen standaard “van de plank” trafo.
Een transformator op maat te maken voor deze Gates Gatesway 80 is natuurlijk niet bepaald gratis…. maar goed… een hobby mag geld kosten…
Om de transformator te kunnen gebruiken moet er wel iets meer gedaan worden dan alleen een trafo wikkelen. Zelf zal ik de behuizing, zekeringen connectoren en bekabeling op orde maken. Helaas is het vrijwel niet mogelijk hier de oude bouwmethodiek te gebruiken i.v.m. nieuwerwetse veiligheidseisen.
Niet dat er CE keurmerk aan komt maar het moet wel 100% veilig zijn natuurlijk.
Goed nieuws!
Roy vertelde mij dat er twee verhalen zijn omtrent de console die uit de brand gered is. Het ene verhaal is dat de console wel maar de losse voedingstrafo niet gered is.
Maar er is ook een verhaal van iemand die zegt dat hij de originele voedings-trafo wel uit de LV18 heeft gered. dat zou erg goed nieuws zijn! Maar niemand weet waar deze is gebleven. Veel onduidelijkheid nog dus.
Ondertussen wil Roy (de restaurateur) wel graag een keer testen hoe de rest van de console er voor staat. Voor dat doel bouw ik dus de voedingstrafo op originele specificatie na. Deze kan voor de restauratie gebruikt worden en komt daarna hopelijk weer terug zo dat ik in mijn werkplaats ook aan dit soort prachtige materiaal kan werken.
Bouw status
Inmiddels nadert de nieuwe voeding/ transformator de definitieve status “klaar”, en daar ben ik best een beetje trots op…
Een dikke 7 aderige kabel met originele Jones Chinc connector is vast gemonteerd.
Ook een Engels netsnoer gevonden die nog gemonteerd moet worden.
Zeer binnenkort gaat nog 1 keer de kap er af om deze in een vintage groene kleur te spuiten.
Als laatste komt er op die kap een model sticker die ik heb laten maken.. Volledig in stijl en zonder te ontkennen dat dit een vervangende reproductie is.
Omdat het historisch gezien beter is dat er een originele trafo weer bij de console komt zijn er wel lijntjes naar de USA om een originele trafo te krijgen.
Maar zo als altijd is dit een “waiting game” met veel vragen en veel bellen, e-mailen etc., en vaak hoge transport kosten.
Wordt vervolgd.
Zeg dat je het zag op Vintage-Audio.nl