Spring naar de hoofdinhoud

Blog

Project buizen tester V3.1

Project buizen tester V3.1

Project Buizen tester V3.1

sparks

Heb het zelfs kunnen vastleggen bij toeval

Ik was bezig met het bepalen of een buis geschikt was voor gebruik en zo ja hoe goed deze dan was, ontstond er tijdens het testen een sluiting in de buis…

If Sparks start flying, Shit wil hit the Electrons…

Deze keer was het ernstig genoeg om het eerste analoge deel van mij zelf gemaakte buizen tester om zeep te helpen.

Vervelend en gelijk ook niet want ik had al plannen voor een stevige aanpassing en nu kan ik deze gelijk toepassen.

 

Nu moet ik even wat termen toelichten misschien…
1. Analoge tester  (V1)
2. Computer assist tester (v2.1)
3. After placement tester (v2.1.3)

  1. Analoge Tester: is precies zo als in het verleden gedaan werd… prik een buis in, zet op de juiste pootjes de juiste spanningen c.q. test circuit en doe de gewenste meting.. In de jaren 50/60 sloeg een metertje uit en als deze maar in het groen kwam dan was de buis goed genoeg  voor gebruik.
  2. Computer assist Tester: de buis wordt m.b.v. een computer interface streng getest en curves bepaald. Hierdoor kan een hoge mate van onderlinge gelijkheid of afwijking beter aangetoond worden en buizen op de gewenste karakteristiek geselecteerd worden.
  3. After placement tester: is een laatste test in de versterker zelf na selectie en plaatsing om te controleren of de buizen zo functioneren als verwacht.

En de eerste tester gaat  het in dit geval om… Dat mijn nummer 1 tester niet helemaal zo basic is dan hier boven beschreven, mag duidelijk zijn…Ik heb hem uitgebreid met een Vacuum test, 3 standen instelbare Hoogspanning en een variable bias spanning. Alles onder controle van 2 metertjes en een neon lampje.

Basic maar net wel iets meer dan een meter die op een schaal van 50 to 100 de bruikbaarheid aanduidt.

In the beginning

Wat is het plan…daarvoor moet je eerst zien hoe de huidige versie eruit ziet.

Project buizen tester V3.1

De oranje strepen zijn niet op de tester gezet….

Je ziet er zitten 2 x 2 dezelfde buisvoetjes op. 2x 9 pins en 2x 8 pins.
Mijn gedachte was tijdens het ontwerpen dat ik voornamelijk dit soort buisjes zou testen.
In de praktijk mis in de 8 pins en een grote 9 pins.

Hoe ziet een vintage (oude) originele buizen tester eruit?

Project Buizen tester V3.1

Hickok model 6005

Deze afgebeelde Hickok model 6005 staat samen met de Funke W (nog iets) als de top buizentesters van toen ter tijd bekend.  Nog steeds worden deze wereldwisd na gejaagd, gerestaureerd, gerepareerd en gebruikt onder de liefhebbers, met uitstekende resultaten.

Waarom zoek ik dan niet zo’n model…. puur en alleen om de prijs…en het materiaal waar ze uit bestaan… unobtanium…of te wel ze zijn er gewoon niet of alleen tegen absurde prijzen voor een wrak…

De eerste wensen

De buisvoetje die ik nu graag standaard op mijn nieuwe buizen tester V3.1 wil zien zijn: de 9 pin Magnoval, de 8 pins Octal, de 9 pins Noval en als laatste de 8 pins Rimlock.
Ik geef toe op de foto’s is het verschil moeilijk terug te zien…
De eerste 2 zijn (in de meeste gevallen voor grote eindbuizen, de laatste 2 voor veel voorkomende voorversterker buizen.

Magnoval 9 pin o.a. voor EL503

Magnoval 9 pin o.a. voor EL503

 

 

Octal 8 pin

Octal 8 pin o.a. voor EL34, 6L6, 6V6

Noval 9 pin o.a. ECC81/12AX7A e.a.

Noval 9 pin o.a. ECC81/12AX7A e.a.

rimlock-8pin

Rimlock-8pin o.a. voor ECC40

Dat gelijktijdig nr 2 het selecteren van de te testen buis per teste sectie gelijk gemaakt wordt aan nr 1 is een bijkomend verschijnsel en niet meer dan logisch.

Work in progress.

Als je een fraai 1HE metalen kast hebt…. 19 inch…. dan  wil je die oo graag hier voor gebruiken. De inmiddels defect “oude” tester, zit in zo’n mooi kastje….maar daar zitten wel een paar flinke gaten in voor de analoge metertjes… Die zijn rond en groot….
De nieuwe digitale metertjes voor het analoge deel zijn rechthoekig 3 x 2 cm.  Hmmmmm
Dat gaat niet passen niet… en dan nog zwijgen over die gave Condensator cans die boven op het oude chassis stonden… en de behoefte voor meer ruimte binnen in… keuzes, opties dilemma’s!

Mijn keuze is op een extra kastje gevallen…

Niet subtiel of verfijnd, maar wel ruimte voor de metertjes, de pots en waarschijnlijk ook wel de rest van de elektronica voor het analoge deel..

Achter op zie je ook al de nieuwe trafo set.

 

Met de metertjes en nog niet aan gepaste pots, ziet het er dan zo uit.

Misschien dat i k de 19Inch oren weghaal en er mooie houten zijdes opschrijf… eerst maar eens de elektronica op orde brengen

 

Als we dan toch bezig zijn…. de 20 pin D-sub buis type selecteer connectoren. 1 voor analoog en 1 voor Computer assist testen

Nog een paar dingetjes uitzoeken en vooraf testen en dan kan ik beginnen met de nieuwe print op te bouwen.

maar next up…. (deels) bedraden van selector naar Buisvoeten!!

 

Wil je ooit eens je buizen laten testen? Dat kan… Maak een afspraak via de contact pagina.

 

Zeg dat je dit leest op Vintage-Audio.nl

Fender Blues Deluxe Re-issue

Fender Blues Deluxe Re-issue

Op de werkbank eenFender Blues Deluxe Re-issue

Fender Blues Deluxe
Re-issue 

Re-issue vertelt ons dat het een versterker is die door Fender opnieuw uitgebracht is met het idee een moderne versie van een oud model op de markt te zetten.

Hier zijn voor en tegenstanders van.
Die discussie ga ik niet aan, wat ik wel weet is dat deze Fender Blues Deluxe Re-issue niets meer doet.

Eerste indruk

Een leuke versterker met een goede Vintage look in een Tweed jasje met een fraai chromen chassis met Chicken Head knoppen
De 40 Watter met een 12 inch speaker staat redelijk goed aangeschreven en zeker voor de de vele Gigs spelende gitarist een goede universele versterker.

Het probleem van deze Fender Blues Deluxe

Hij doet he..le..maal niets meer.
Krijgt in het geheel geen werk spanning, wel net spanning (220 volt).
De secundaire wikkelingen van de transformator wel goed lijken te zijn als ik deze ohms meet.

Bij nameten van de Primaire wikkelingen blijkt de trafo daar wel onderbroken.

De uitgebouwde trafo zoals deze voor het trafo onderzoek er uit zag

De transformator heb ik uitgebouwd en in overleg met de eigenaar dieper onderzocht. Wat blijkt, er zit een thermische beveiliging tussen de wikkelingen. 
De temperatuur beveiliging onderbreekt definitief bij overschrijding van een mechanisch ‘voorgeprogrammeerde’ temperatuur.

De trafo “ontleed”. Bij het pijltje zit de temperatuur beveiliging tussen de wikkelingen van de transformator.

Dit is helaas niet te resetten.
Onbekend is welke temperatuur de beveiliging op ingesteld is, maar het vermoeden is dat dit ergens tussen de 75 en 90 graden Celsius moet liggen. Dit zou eerder 90 dan 75 graden zijn gezien een buizen voedingstrafo  snel tussen de 65 en 80 graden heet mag worden.

To Quick fix or not to Quick fix

Dit soort beveiliging zijn natuurlijk goed maar ook vervelend want de trafo lijkt verder prima in orde. In theorie zou ik de beveiliging kunnen by-passen en de trafo weer laten werken. Een dirty little Quick fix….

Hier zit echter een risico aan verbonden.
Stel dat na de reparatie er toch iets mis gaat in de trafo dan ben ik verantwoordelijk voor de schade. Het apparaat is immers niet op de voorgeschreven manier hersteld en dus niet “up to Spec”. 
Ik kan als particulier dit niet waar maken dat ik zulk werk aflever en mijn naam op het spel zet. Dus geen Quick Fix!

De eigenaar heeft hier alle begrip voor en dus zoek ik een nieuwe, originele specificatie transformator voor deze Fender. Deze is inmiddels gevonden in Duitsland.

De reden van het defect in de Fender Blues Deluxe

Er is natuurlijk een reden dat deze trafo zo hoog in temperatuur is gekomen. 
Ik zal dus de buizen, en diodes allemaal moeten testen.
Komt goed uit dat ik een buizen tester en een halfgeleider tester heb! 🙂

De buizen test

Buizen testen is altijd een dingetje…. wat vind je belangrijk, 2 buizen die hetzelfde aantal milliampères trekken, klank gelijkheid, gelijke steilheid?

Als ik je vertel dat Fender deze versterker heel bewust “koel” laat lopen om goedkoper gebouwde krap bemeten transformatoren te kunnen gebruiken, dan weet je gelijk dat er minder op klank gelet is en waarschijnlijk niet eens naar milliampères gekeken is maar alleen op functie…

Het klinkt wat flauw maar er is echt een zeer prijsbewuste versterker in de markt gezet.
Dit gaat  ten koste van bouw en klank kwaliteit en toch is dit echt geen slechte versterker..

Afijn, we gaan dus puur functioneel buizen testen op interne sluitingen, gas/ vacuüm en in de laatste plaatst of ze m.b.t. milliampères niet al te ver uit elkaar liggen. 

De transformator geplaatst

De voedingstransformator vervangen is geen raket wetenschap. Een stel draden en 4 schroeven. En bij de nieuwe trafo zit een goede beschrijving bij m.b.t. aansluiten.

Nadat die trafo op zijn plek zit, ben ik begonnen de randonderdelen te controleren en heb naast de 6L6 eindbuizen een “gegrild” stuk je print gevonden

Na dit uitgefreesd en weer gevuld te hebben ziet dat er ook weer gezond uit.

 

 


Tijd om de uitgangstrafo te controleren.

Dat was een flinke domper. Ook de uitgangs-trafo blijkt defect… had ik maar eerder……en daarmee mezelf verwijtend dat ik aan de eigenaar niet in eens een compleet overzicht aan defecten heb aangeleverd.
Dit houdt in dat ik mijn proces moet bijstellen om communicatie verstoring tijdens dit soort uitzonderlijke situaties te voorkomen. We blijven leren!!! 

Snel gezocht en gelukkig ook een nieuwe uitgangstrafo gevonden en na overleg over deze telleurstelling deze besteld.

Deze was snel binnen en nog sneller geplaatst.
Dat gezegd.. dat klinkt easy peasy maar hier komt toch een stukje bouw kwaliteit om de hoek kijken die het mij lastiger maakt om snel even een trafootje te wisselen.

Afijn ik lijkt nu klaar voor afmonteren van de print en verdere metingen.
En tijdens te meet test vind ik nog een defecte diode.

De print is sterk vervuild met een vettige substantie, deze met IPA  gereinigd en de print gedroogd. Regelaars gereinigd en de print weer gemonteerd.

Reverb

Tijdens de laatste controle leek de Reverb ook niets meer te doen.. Wat is er toch meeFender blues Deluxe gebeurd met deze versterker!

Alles wat een beetje op een spoel lijkt heeft een defect! Nu de ingangsspoel van de reverb tank. 

Weer overleggen met de eigenaar ook nu weer groen licht.. en een model correcte reverb tank besteld. 

Al met al een een complexe reparatie met veel verschillende facetten.
Fender Blues Deluxe
Nu een nieuwe 6L6 Eindbuizen set gematched en geplaatst, in dit geval een set cleartop Tungsol’s. Een fraaie buis uit het huis van EHX (USA) geproduceerd in de Sovtek fabriek.

Nu afwachten wat de eigenaar vind van de klank. Maar de Fender Blues Deluxe is weer klaar.

Korte update…. de eigenaar is super happy met hoe de Fender is geworden. met zijn eigen woorden: Meer dan de moeite waard!

Kijk …daar wordt ik nou blij van…

Zeg dat je het zag op Vintage-Audio.nl

Tube Mic Pre-Amp EAG EB 031

EAG EB 031

Op de werkbank een originele cloon van

EAG EB 031

EAG EB 031

EAG EB 031

Que? Een Originele Cloon…. WTF!

Tja… lastig te omschrijven maar het is echt zo. Hier staat een cloon van de originele 1960 EAG Pre-amp met 2 Stuks ORIGINELE EB 031 modules er in!

Fantastisch om hier aan te mogen werken.
Hier gaat mijn brein toch wel van op hol.

Pre-amps die ouder zijn dan ik zelf en nog steeds in gebruik!

De hele EAG EB 031 even op de foto

EAG EB 031

Zeker een bijzonder apparaat.
De twee modules zijn origineel EAG maar de behuizing is dat zeker niet.
De ingebouwde voeding duidelijk op een redelijk recent materiaal gebouwd en niet in overeenstemming met de gebruikte printen in de EAG modules.
Hoeft ook niet.

Korte stukje historie

Deze modules werden ooit gebouwd door SIEMENS in Duitsland rond de jaren 60.
Bom-proof bouw methodes, veel staal en MU metaal om de trafo. Prachtig!
Bedoeld voor radio Studio’s en ontdekt in Opname studio’s voor hun sonische kwaliteiten.
Warm, rijk van toon.
Toen Siemens de productie stopte van de tafels bleven een flink aantal modules over.
Helaas zijn er veel ook “doorgedraaid” als ouwe troep….
Gelukkig ook een flink aantal in dit soort apparaten terecht gekomen.

De huidige waarde van deze modules is ongeveer € 2300,– tot € 2800,– per stuk, voor de kale module… Hee de prijs doorgestreept?  Ja… De waarde is ietsje hoger…. per 2 modules ongeveer € 12.000!!!!

De maker van dit specifieke omhulsel/apparaat is niet te vinden. Helaas. Ik had graag contact gehad met hem.

Het probleem van deze EAG EB 031

Snoei harde kraak als je zoveel als er slechts tegen aan blaast..

De eerste controle was op de print natuurlijk, zitten daar geen koude solderingen?
Dat bleek niet het geval.
De tweede verdachte is de EF86 buis, specifieke Penthode voor audio doeleinden of zo als in het Engels nog mooier klinkt:
“The EF86 is a high transconductance sharp cutoff pentode vacuum tube with Noval (B9A) base for audio-frequency applications” 

Onlangs heb een doos vol Telefunken N.O.S. EF86 buizen gekocht 🙂 nu al blij mee.
Het vervangen levert een veranderende klank in het kraken maar het kraken blijft.

Even is een buisvoetje verdacht, maar er zit ook nog een ECC85 dubbel triode buis in.
Na vervanging blijkt het kraken volledig weg.

Helaas is de enige voorradige ECC85 een stevig gebruikte buis, prima voor trouble shooting, dus een set frisse gematched  ECC85 buisjes besteld.

Advies

Ik heb de eigenaar wel geadviseerd om beide modules te voorzien van nieuwe buisjes, omdat niet duidelijk is hoe oud/jong de huidige buisjes zijn en zo het apparaat in zijn totaliteit zo goed mogelijk per kanaal gelijke klank heeft.

De eigenaar is dit volledig met mij eens.

En zo is de EAG EB 031 ook weer hersteld en kan met zijn UA 2-610 broertje weer mee naar huis.
Een heerlijkheid en voorrecht om aan dit soort apparaten te kunnen en mogen werken.

Zeg dat je het zag op Vintage-Audio.nl

Universal Audio 2-610

Op de werkbank een

Universal Audio 2-610

Kortweg een UA 2-610 Universal Audio 2-610

Een stukje studio apparatuur in de vorm van een fraaie buizen microfoon Pre-amp.

Historie

De UA 2-610 is geïnspireerd op het oorspronkelijke ontwerp uit 1960 van een mengtafel met draai knoppen (Rotary design) door Mr. “Bill” Putnam. Dat uitgewerkte product hete toen de 610. Het was ondanks (of misschien wel dankzij) het eenvoudige ontwerp een zeer populair en veel gebruikt apparaat door zijn warme klank response. Vind hier het origineel

Als je een leuke UA 2-610 wil hebben in je studio, verwacht dan voor een occasion model nog snel € 1200,– tot € 1600,– te moeten neer tellen. 

Het probleem van deze Universal Audio 2-610

De eigenaar melde gekraak in 1 kanaal.
We kijken er even in ..

Het probleem was vrijwel direct hoorbaar na aansluiten en was eenvoudig terug te voeren naar 1 buis 12AT7a.

Normaliter zou ik de gehele buizen set vervangen hebben, echter de eigenaar gebruikt deze pre-amp echt volledig links rechts gescheiden en vind een klank verschil geen probleem.


Wel zag ik dat in het verleden al eens een originele General Electric buis was vervangen voor JJ buis in het andere kanaal.
Logisch om dus in dit geval ook te kiezen voor een JJ vervanger.

Ik heb nog even getwijfeld om te experimenteren met LONG Plate 12AT7A om de klank verandering te kunnen horen, maar helaas heb ik teveel te doen om daar fatsoenlijk metingen en gehoor tests mee te doen.

En nog even een plaatje op de werkbank…. Mooi he?

 

Zeg dat je het zag op Vintage-Audio.nl