Reparatie is Groen

Het laten repareren van de wat oudere vintage muziek apparatuur is een absoluut groene aangelegenheid.
We produceren enorme hoeveelheden afval per dag.. Dat hoef ik niet te vertellen.
En het is niet dat ik geen afval produceer, maar net als de gemiddelde nadenkende aardkloot bewoner probeer ik wel mijn afval stroom te beperken. 

Waarom zou je die oude stijl radio van opa en oma niet laten repareren. Waarom koop jij nieuw waar oud net zo goed of zelfs beter is. Reparatie is groen

Zo heb ik nog steeds mijn allereerste versterker en cassette deck die ik kocht van mijn 3de verdiende loon..
Ben ik daardoor groener dan een ieder ander… nee natuurlijk niet… dat is een idee-fixe. Ik gooi echt wel eens een bananenschil in de rest afval, of papier in de verpakkingen emmer…
Ik ben maar mens maar mijn intenties zijn groen.

Muzikanten Groen?

De meeste muzikanten zijn onbewust vaak zeer groen bezig.. Is een een gitaar en/ of versterker naar hun zin dan gaat deze vrijwel nooit ingeruild of verkocht worden.
Vandaar dat je regelmatig oude Fenders, Gibsons e.a. gitaren en versterkers uit nalatenschappen voor bizarre prijzen verkocht ziet worden.

HiFi Groen?

En in zekere zin kennen we dit verschijnsel ook in de HiFi wereld. Gerenommeerde merken die in gerestaureerde en zelfs in niet gerestaureerde staat heel erg veel geld op brengen.
En dat is goed want zo gaan mensen die dit verschijnsel nog niet kenden wellicht nog een keer nadenken voordat die ouwe lelijke grijs/ oranje versterker met de ribbels  (Quad 🙂 ) die bij opa op zolder gevonden is, toch weer in ere herstelt worden in plaats van naar de vuilnisbelt gebracht.

Maar nieuwe apparaten zijn technisch toch veel beter?

Dat is zeker niet per definitie een feit.
Even een vergelijk maken… het is 1975… In Japan zit een breed arsenaal van technisch onderlegde mensen prachtige radio versterkers in elkaar te solderen.

Printjes worden met de de hand van onderdelen voorzien, en deze worden met de hand gesoldeerd. De nodige bedrading word met de hand om zo genaamde posts gedraaid of vast gesoldeerd. Ieder apparaat ondergaat de functionering test voor dat ze met de hand ingepakt worden.  Productie getallen lagen op zo’n duizend stuks per week. De kosten voor veel voorkomende apparaten tussen € 300 en de € 600.
Tegenwoordig zou door inflatie, loonkosten, transport dit apparaat € 3000 kosten.

Tegenwoordig worden printen door een robot voorzien van alle onderdelen, ligt de soldeertin al op de print en wordt er met hete lucht de gehele print tot  200 graden opgewarmd en smelt het tin op de juiste plaats. Onderdelen liggen boven op de print en de print bestaat uit 3 of soms 4 lagen..
Bedrading wordt met connectoren op hun plek gestoken en de eind controle bestaand uit een enkel apparaat uit een grote batch te controleren. Robot pakken het apparaat in en zelfs verschepen naar de rest van de wereld gaat geautomatiseerd.
Productie getallen liggen op enkele 10.000-den per week!

De nieuwe wereld… en apparaat….. kost ongeveer € 600 tot € 1000 

Dus door nieuwe mega snelle productie processen en lagere kwaliteitscontrole is de prijs verdubbeld. 

Onderdelen zijn kleiner geworden, preciezer en beter controleerbaar tijdens de productie.
Echter door de meerdere lagen van de printen ontstaan soms rare dingen/ overspraak, en dus moet er ook meer gecorrigeerd worden om een apparaat aan de beloofde specs te laten voldoen. Correctie wordt als afwijking op het origineel gezien en is dus een mogelijk bron van vervorming.

Met de nieuwe apparaten die je dus bij winkelketens koopt is het niet echt slecht gesteld met de kwaliteit hoor maar er is ook geen verbetering in de pure bron weergave. Ondanks de vaak prachtige curves, cijfers en specificaties..

Cijfers en specs.

Moderne apparatuur heeft vaak erg goed specificaties en bijbehorende cijfers. Van 25 Hz tot 22kHz frequentie bereik, maar liefst 90 watt per kanaal etc…

Mijn ouwe trouwe Harmon Kardon 730  uit 1976 heeft een frequentie bereik van 4 Hz to 130 kHz en slechts 50 Watt…

En geloof mij maar als ik zelf dat deze HK 730 zelfs extreem lastige luidsprekers prima aan kan sturen..

Conclusie
Dat brengt mij tot de  volgende conclusie: De bouw en geluidskwaliteit was en is vaak niet geëvenaard door de huidige HiFi apparatuur. Misschien wel in de cijfers maar niet in sonische ervaring.

Het is dus de moeite en het geld waard om een oudere receiver of versterker nog eens 30 of 40 jaar te gunnen en deze ter reparatie of restauratie aan te bieden.
Het is niet alleen maar een goeie groen gedacht maar ook